Jussie Smollett

Jussie Smollett after his court appearance at Leighton Courthouse on March 26, 2019 in Chicago.

Nuccio DiNuzzo/Getty Images

Earlier this month, Chicago city officials filed a lawsuit against the 'Empire' star in an attempt to recoup the costs of investigating the alleged attack.

Ola and Abel Osundairo, the brothers involved in the alleged hate crime hoax supposedly created by Jussie Smollett, filed a federal lawsuit Tuesday (April 23) against Smollett attorneys Mark Geragos and Tina Glandian for defamation.

The brothers argue in their lawsuit that they were falsely accused of an actual hate crime.

In March, Cook County prosecutors dropped disorderly conduct charges against Smollett, whom police accused of paying the Osundairo brothers to stage a homophobic and racist attack Jan. 29 to further his acting career. Smollett and his legal team have maintained the actor was the victim of a real hate crime perpetrated by the brothers. 

Geragos and Glandian "made these comments knowing they were untrue to distract from Mr. Smollett’s farce and to promote themselves and the Geragos & Geragos Law Firm,” the Osundairo brothers’ lawsuit states. “Statements indicating Plaintiffs actually criminally battered Mr. Smollett without his consent are patently false and defamatory, as Mr. Smollett originated, planned and orchestrated the attack.”

The brothers, also actors, claim in their lawsuit that Glandian’s and Geragos’ comments “have caused considerable damage to plaintiffs’ careers, as they have lost talent agent contracts and career opportunities" and that statements from Glandian allegedly caused the brothers "irreparable financial damage."

Earlier this month, Chicago city officials filed a lawsuit against Smollett in an attempt to recoup the costs of investigating the alleged attack. 

Police and Mayor Rahm Emanuel were livid when the charges against Smollett were dropped. The suit comes after Smollett refused the city's demand that he repay $130,000 to the police department for expended overtime. 

This story was first published by The Hollywood Reporter.

Background Media: